PC heeft rare kuren met een nvidia Strix geforce gtx 970 4gb GPU.

DirectPlay is standaard niet meer ge?nstalleerd in W10 maar het is daar te vinden onder de optie Legacy Components.
Dat "Legacy Components" is voor Engelstalige Windows versies, in de Nederlandse Windows heet dat gewoon "oude onderdelen" mocht iemand er naar op zoek zijn. Was ik vergeten erbij te schrijven inderdaad.

Hopelijk blijft het nu ook beter werken.

V.w.b. het meedenken in elk geval graag gedaan, als het echt de oplossing zou zijn is het er eentje om te onthouden.

Black Tiger zei:
Dat "Legacy Components" is voor Engelstalige Windows versies, in de Nederlandse Windows heet dat gewoon "oude onderdelen" mocht iemand er naar op zoek zijn. Was ik vergeten erbij te schrijven inderdaad.

Klopt, ik ben van de Engelse versie naar de Nederlandse versie gegaan en 20% is nog in het Engels bij mij. En bijna lag mijn videokaart bij mijn "Legacy Components". :)

Black Tiger zei:
Hopelijk blijft het nu ook beter werken.

Ik heb vanavond best wel enkele zware spellen gespeeld en de videokaart werkt nu veel stabieler op een prima grafische kwaliteit. Hij blijft nu netjes rond de 60FPS met DirectX 12 en afhankelijk van welk spel ik speel is DirectX hartstikke waardevol gezien het veel scherpere beeld en de fraaiere details. En de temperatuur van de GPU wordt niet hoger dan 47 ? 52 graden en dat is toch netjes. Maar ja, geen verwarming aan en de Euro's die ik terug kreeg staan al op de spaarrekening gereserveerd voor een hogere energie rekening in 2019 en dit alles ten kostte van de groei van onze economie. :)

Black Tiger zei:
V.w.b. het meedenken in elk geval graag gedaan, als het echt de oplossing zou zijn is het er eentje om te onthouden.

Deze oplossing moet ik opschrijven want over een jaar denk ik er niet meer aan en dan roep ik "schiet mij maar lek want het schiet bij mij maar niet naar binnen". 

Ik was er zelf nooit opgekomen @Black Tiger en nergens heb ik er ook maar iets over gelezen, en ik heb veel opgezocht de laatste dagen. Ik denk ook dat heel veel klagers net zoals ik ben of was, met deze ontbrekende optie flink geholpen zullen zijn en dat de software nu wel goed functioneert i.p.v. een "unknown Function".

Fijne avond en wederom bedankt.

Ok, videokaarten kunnen crashen, maar met dit zou dat ook nog eens kunnen gebeuren. 

We zijn bijna gelijk, maar ik denk dat ik de zaken iets anders betitel.

En bijna lag mijn videokaart bij mijn "Legacy Components". :)
Dan gaan ze bij mij de la in bij de oude spullen om misschien nog eens ooit te gebruiken.
Zaken die zo vervelend deden als die vga kaart van jou gaan bij mij het groene archief in (lees: bij 't afval).

Maar het ziet er toch al een heel stuk beter uit in tegenstelling tot wat het eerst was. Toch maar goed dat je hem niet weggekiept hebt. Nooit gedacht dat dit ene bestandje zoveel kon uitmaken voor de problemen die je had. Maar er gebeuren wel eens meer rare dingen in Windows.

Is echt maar boffen geweest dat het mij toevallig te binnen schoot want ik vergeet tegenwoordig ook veel. Heb zelf ook al een paar keer moeten zoeken naar een "herinner topic" om de naam van Spinrite te zoeken en nu kon ik zelfs dat herinner topic niet meer vinden (was op een ander forum) hahahaha. :biggrin:

Mooie zwever trouwens. Kan 'm met m'n slechte ogen nog net zien. ;)

Mijn GTX 970 videokaart draait nu alsof het probleem zich nooit heeft voorgedaan en ik geniet er enorm van. Ik stond er ook niet echt om te trappelen om een andere videokaart aan te gaan schaffen maar wat moet je anders als het niet werkt? Misschien moet ik Nvidia maar eens gaan mailen dat jouw oplossing mijn probleem heeft opgelost. ;)

Ik bewaar ook alle onderdelen en kabels voor het geval dat ik het gebruiken kan. Maar net zoals met die voeding in mijn oude PC voor die HD7770 videokaart die is te oud en nog geen 300Watt en dat verbruikt die HD7770 videokaart alleen al. Dus een simpel 6+2 Pin PCI-e kabeltje kopen is er helaas niet mogelijk. Misschien heb ik dat kabeltje wel ergens heb liggen maar ga het maar eens iets opzoeken als je net zoals ik zo?n 30 jaar van alles bewaart. :)

Ik heb daar ook zo af en toe last van en ik spreek maar over een selectief geheugen. Wij hebben zoveel informatie opgeslagen en voorbij zien komen in de voorliggende jaren dat wij net zoals met Windows en Nvidia die error 'unknow command' krijgen. :)

Die zwever is nog niet af maar hij vliegt wel, zijn broertje, ribben bouwwijze i.p.v. styropor, daar moet ik nog mee beginnen met bouwen maar deze PC had effe voorrang. En jouw slechte ogen, dan moet je mijn kennis zien en horen die dit filmde met zijn mobiel. :)

Nja anders even kijken om i.p.v. een nieuwe videokaart die nu niet meer nodig is, een andere voeding te kopen. Alhoewel die tegenwoordig best prijzig zijn die voedingen. Voor 750 Watt zit je al snel op minstens 70 euro.

Oh lekker weilandje daar. Zo'n fijn open weilandje hebben we hier veel hier in de buurt, de meesten staat prikkeldraad omheen en dan is de boer niet blij als je er op komt. :)
Ben eens benieuw of er van vliegen deze zomer wel iets komt. Vorig jaar is er niets van gekomen gezien de operatie in mei en het duurde te lang voordat ik weer iets kon. Op een enkel vluchtje met de drone na.

Black Tiger zei:
Nja anders even kijken om i.p.v. een nieuwe videokaart die nu niet meer nodig is, een andere voeding te kopen. Alhoewel die tegenwoordig best prijzig zijn die voedingen. Voor 750 Watt zit je al snel op minstens 70 euro.

De voeding die nu in mijn oude PC zit en waar ik die HD7770 in wil testen na W10 opnieuw ge?nstalleerd te hebben, die is maar 300W en in mijn nieuwe PC zit 650W. Tweedehands worden ze ook wel aangeboden en ik heb er wel eentje op het oog van 500W en modulair voor ?32,50. Maar in Januari ga ik eerst een budget maken en daarna zie ik wel wat ik ga en kan kopen. :)

Black Tiger zei:
Oh lekker weilandje daar. Zo'n fijn open weilandje hebben we hier veel hier in de buurt, de meesten staat prikkeldraad omheen en dan is de boer niet blij als je er op komt. :)
Ben eens benieuw of er van vliegen deze zomer wel iets komt. Vorig jaar is er niets van gekomen gezien de operatie in mei en het duurde te lang voordat ik weer iets kon. Op een enkel vluchtje met de drone na.

Na een operatie vlieg je zo wie zo niet lekker, je bent toch wat moeier dan normaal en dat merk je ook aan je ogen.

Ik vloog eerst op een veld redelijk dichtbij met toestemming van de boer maar die boer sloot het veld af omdat iedereen daar grofvuil ging storten. En o.a. rond Schiphol is de No-Fly zone al helemaal beperkt maar dat is niet anders dan logisch.

Wat wel heel leuk is dat je thuis op de PC de hele vlucht weer kan terugkijken

Tis weer maandag en mijn Nvidia drivers dachten laten we maar weer van voor af gaan beginnen met een black screen na 4 dagen goed gewerkt te hebben. :(
Als ik tijdens een spel me ging verplaatsten dan klapte de kaart er weer uit. En dit heeft echt te maken met de brakke drivers die Nvidia installeert. 

Na weer wat rond gelezen te hebben heb ik de oude 344.11-desktop-win8-win7-winvista-64bit ge?nstalleerd en langzaam de settings wat op geschroefd. Tot nu toe werkt het weer en kan ik rondrennen als een jong veulen in de wei al is het wel met een gevoel van kiespijn. :)

Phoe dan was die directplay dus toch niet de oplossing. Wat een vaagheid met die kaart he, of eerder de drivers. Ik heb gisteren toevallig ook nieuwe geinstalleerd. Eerst dacht ik dat een programma van Asus zelf controleerde op updates. Niet dus. Drivers waren van november 2017 terwijl ik de pc van 30 december 2017 heb dus oude drivers. Nu staan er nieuwe op van oktober dit jaar, de laatste nieuwe. Ziet er vooralsnog goed uit.

Dat terugkijken van die vlucht is wel leuk, ik kan dat alleen met mijn drone, alleen dat linker scherm wat jij hebt dat heb ik er dan niet bij, maar da's niet zo erg. In de zender staat ook een laag kwaliteit filmpje van de vlucht zelf, met het beeld dus. Da's ook best grappig.

Hopelijk laat de kaart je met de feestdagen met rust.

Fijne dagen!

Het is gewoon vreemd nadat ik DirectPlay had ge?nstalleerd de kaart wel stabiel draaide maar na 4 dagen het weer over is. Ik ben er ook al achter dat updates meer problemen geven dan ze oplossen voor mijn videokaart dus voor mij even geen automatische update, maar voor jouw GTX1060 zal het geen nadelige gevolgen hebben want deze is van een nieuwere generatie.

Ik heb een uurtje of wat geleden mijn audio drivers en Asus X470 Pro chipset drivers met o.a. VGA drivers opnieuw ge?nstalleerd en ik ben bij die oude Nvidia video drivers gebleven en nu heb ik een uur kunnen spelen zonder problemen. Alleen wat ze hier en daar schrijven is dat na een volgende reboot het weer anders kan zijn. :)

Maar met de dag moet ik eigenlijk concluderen dat met de door ontwikkeling van W10 de boel meer en meer gaat flippen voor de wat oudere hardware. Microsoft verandert iets en de fabrikanten raken het spoor bijster qua drivers en wij (PC hobbyisten) krijgen het advies om alles maar nieuw te kopen.  :pfff:

Kijk, dat jij op een filmpje alles weer terug kan kijken dat heb ik dus niet maar dit is wel een leuke functie. Ik kijk al een tijdje op Aliexpress voor een mini camera en voor ?10,00 wil ik de gok wel eens wagen. Crasht die zwever ooit dan hebben we de beelden nog tenminste als de camera het overleeft. :)

Maar soms wil een mens te veel dus eerst de problemen met de videokaart oplossen en pas daarna het volgende project.

Ohja, ik moet wel zeggen dat ik de audio drivers van de VGA kaart nooit mee installeer, voor zover mij bekend gebruik ik die toch niet dus laat ik dat liever achterwege om conflicten te voorkomen.

Heb nu wel een heel vreemd probleem met de windows verkenner. Al 2 pagina's aan vol geschreven maar kan er nog niet precies de vinger achter krijgen. Dacht eerst dat het mijn schijf was maar blijkt gewoon de verkenner te zijn, of liever gezegd... iets wat roet in 't eten van de verkenner gooit. :)

Achja, we moeten wat he. Het nadeel is dat we wel verder moeten. Support voor Windows 7 wordt in 2020 stop gezet en dat is dus over wat meer dan een jaar, niet meer lang dus.
Ben het helemaal met je eens. Fabrikanten zijn natuurlijk wel blij dat wij nieuw moeten kopen maar de eisen van MS veranderen zo opeens dat ze er maar achteraan moeten hollen. Ik zie nu al bijv. dat mijn goede virusscanner van Emsisoft in Windows de melding krijgt dat hij niet aan de certificeringseisen van Windows voldoet. Net als enkele andere programma's.
Volgens mij krijgen ook software makers onderhand een beetje genoeg van die veranderingen elke keer.

Ik heb overigens wel zo'n camera'tje voor op de zwever te zetten en dan te filmen. Beeldkwaliteit is natuurlijk niet de beste, maar heb er gezien van iemand die het had en zag er best leuk uit.
Die was volgens mij nog niet eens 10 euro bij Ali, weet 't niet meer zeker, maar is wel leuk. Moet het er alleen nog op zetten.
Da's dan een van die projecten voor komend jaar. Als er nog een fatsoenlijk veld gevonden wordt om te kunnen vliegen alhier.

Ik heb dat ook weleens gehad dat mijn verkenner onwillig was maar dat was alleen met W7 of eerder. Heb je het al een keer geprobeerd in de veilige modus of verkenner dan wel goed werkt?

En in de logboeken, en dan met name in de Windows logboeken of 'toepassingen en service/Windows', staan daar geen errors in?

Een andere snelle optie is via een verkenner en dan met de eigenschappen van de harde schijf (partitie) 'eigenschappen/extra/controleren' op eventuele fouten in het bestandssysteem. Misschien dat er iets gevonden wordt waardoor jouw andere verkenners hun werk niet goed kunnen doen.

Als laatste redmiddel kan je via taakbeheer zien welke verkennen waar bezig is of niet goed reageert en daarvan een explorer.dmp bestand maken en dit met een app uitlezen. Daarin staat waarschijnlijk wel waar hij op blijft hangen.

In de afgelopen dagen (weken) ben ik ook hele vreemde dingen tegen gekomen met W10 en eigenlijk is het te veel om dat hier te bespreken. En ik kan het ook niet altijd meteen oplossen omdat ik dan vergeet waar ik feitelijk mee bezig was. LOL

Met de tijd ga ik wel zo'n camera aanschaffen want het is toch een leuke uitbreiding zeker als ik ooit in de buurt van een naaktstrand vlieg, alleen kan ik het filmpje nooit online zetten. ;)

h? h?. ik ben een stap verder met de werking mijn videokaart.

Na de installatie van die oudere video drivers en die chipset drivers werkt de videokaart veel stabieler maar wel ten kostte van de FPS. Zat ik eerder op 60FPS, nu schommelt dat zo rond de 40FPS maar wel alles op high. Ga ik de FPS opvoeren dan weigert de app dit en moet ik  eerst de drivers updaten.

Blijkbaar gaat de kaart over zijn top met die nieuwere drivers afhankelijk van welk spel ik speel. Dat is ook ergens wel logisch zeker bij de nieuwere en zwaardere spellen. Maar wel nieuwere drivers uitbrengen terwijl de videokaart het blijkbaar niet aankan en ook dat er geen beperking meer zijn qua settings laat daarom deze videokaart crashen.

Een ander issue is dat je op tig plekken de werking van de settings van de  (grafische) componenten kan wijzigen maar dat de software onderling daar niet goed mee om kan gaan. Dus al zet je grafisch alles normaal in een spel, in de achtergrond bepaalt de andere software met iets andere settings het anders en crasht de boel evengoed nog. Eigenlijk is het zo dat zolang de fundering niet goed is hoef je ook niet aan het dak te beginnen maar zoals het nu is (mijn mening) bouwt een ieder maar op zijn eigen manier aan de software en met het eindresultaat dat de boel instort.

Met de tijd ga ik wel op zoek naar een GTX1060 of hoger maar zeker geen Nivdia omdat hun support beneden alle peil is op hun forum. Al jaren klagen gebruikers daar over de problemen en het eerste advies is installeer Windows opnieuw tot check de kabels.  :o

Ik lees nu nogmaals jouw topic op computeridee en zie dat je de meeste handelingen die ik voorstelde al doorlopen hebt op een dump bestand na dan. Maar zoals jij daar al schreef "In het taakbeheer is er maar 1 verkenner te zien", dan gaat het niet lukken om een dump bestand te maken.

Je zou het kunnen proberen om een oplossing te vinden via de Microsoft Community.

En zoals ik al eerder schreef "Alleen wat ze hier en daar schrijven is dat na een volgende reboot het weer anders kan zijn".

Vanmiddag wilde geen spel nog opstarten dus alles na gelopen en de video drivers nogmaals ge?nstalleerd. Het werkt weer maar de temperatuur loopt nu wel flink hoger op tot zo'n 80gr. Zelf denk ik dat Nvidia dit met de nieuwere drivers heeft getracht dit op te vangen maar ten kostte van wat?

Eerder had ik het over het diesel schandaal en vandaag kwam ik er achter dat ik er eigenlijk helemaal niet zo ver vandaan zat met mijn Nvidia GTX970 videokaart met zijn 'gesjoemel' geheugen.

Inmiddels heb ik de nieuwste video drivers weer ge?nstalleerd.

a: gezien de hoge temperatuur met de oude drivers.
b: omdat de monitor niet meer aan ging uit slaapstand. (W10 issue).

Maar ik heb de prestaties van de kaart nu behoorlijk aangepast en tot nu toe draait hij stabiel. Maar ik ga zeker sparen voor een andere videokaart na eerst h??l goed gelezen te hebben wat de prestatie van mijn volgende videokaart zijn. 

LoL... nu we het zo over nVidia en rare problemen hebben.... lees het laatste eens op het CID forum. :)
Het zou dus heel goed kunnen dat..... jawel, ook een nVidia driver met z'n shell extensie dus mijn verkenner probleem veroorzaakt.

Ik weet niet of ik het nog eens ga onderzoeken, want gezien de andere methode die ik nu gevonden heb om het probleem te omzeilen is het misschien niet meer nodig.
Maar als het weer gaat voor komen, ga er dan maar van uit dat ik dat zeker eens ga proberen. Het zou me geenszins verbazen.

Op de andere pc eigenlijk nooit echt van dit soort vreemde problemen gehad met de AMD Radeon kaart. Maar toen viel het me op dat toch veel games meer nVidia ondersteuning hadden. En het was leuk dat nVidia een ingebouwde stream optie had (nog niet getest hier) en dat leek me ook wel leuk, vandaar de keuze. En ook omdat ik eigenlijk altijd nVidia GeForce kaarten heb gehad en daar zeer tevreden over was.

Wat het volgende keer gaat worden (als er nog een keer komt) zou ik niet durven zeggen.

LOL, men moet iets de schuld geven als de oorzaak en een oplossing niet echt voor de hand ligt, doe ik ook. :) :)

Wat ik zo las met Explorer dan geeft men vaak de schuld aan programma's zoals PowerIso. Voorheen in de oudere Windows versies kon je Explorer zelf zijn integriteit laten checken en repareren als er problemen waren en vaak loste dat bij mij het probleem toen op, die optie zie ik nergens meer. Nadeel was wel dat je soms enkele programma's opnieuw moest instaleren.

Gisteren na het installeren van die nieuwe video drivers werkte mijn videokaart stabiel totdat ik na een keer of 3 binnen het spel de scene opnieuw moest inladen en mijn beeldscherm uitging en de melding kreeg dat de toegang tot de grafische software geweigerd wordt door W10. Nergens in het logboek is iets terug te vinden wat de reden kan zijn. :( Ik denk zelf aan problemen met het geheugen van de videokaart zoals als een overflow.

Gisteren nog even met iemand gepraat die regelmatig 2de hands videokaarten aanbiedt en hij stelde voor om bij hem thuis mijn PC te testen met een 11 maanden oude Asus videokaart, maar ik zie het eigenlijk niet zitten om nu weer zo'n ?235,00 of meer uit te geven. 

Mijn geheugen raakt ook wel eens vol en na een goede nachtrust gaan we de dag weer positief aanvangen maar leg dat maar eens uit tegen een onwillige videokaart. :) 

Ja en helaas bleek nVidia deze keer toch niet de schuldige te zijn.
Niet dat ik het erg vind dat het niet nVidia is, maar het is niet leuk dat ik nu nog steeds moet zoeken naar een oorzaak. :(

PowerIso gebruik ik niet. Nja, komt misschien nog wel eens uit. Kan alle opstartdingen gaan uitzetten maar dan is het trial and error en maar rebooten tot we het gevonden hebben. Nu geen zin in, volgen jaar misschien.

Toegang geweigerd door W10?
Dju nu doe ik net dat venster dicht waar dat in stond. Had met een update te maken dat soms HP en nVidia dan niet in de allowlist kwam en die security update dat kon blokkeren. Maar dat was toch al van de nodige jaren geleden en zou opgelost moeten kunnen worden tegenwoordig met de W10 troubleshooter.
Dus dat zal het vermoedelijk ook niet zijn.
Iets met geheugen zou kunnen. Je zou eens iets als Gpu Memtest kunnen proberen of zoiets.

Nou.... 235 euro voor een 11 maanden oude Asus kaart? Phuu... daar heb je ook al een hele mooie nieuwe voor, geen GTX1060 6GB weliswaar. Maar zo'n bedrag voor een 2de hands kaart is ook weer wat risicovol.

Jouw euvel met verkenner is ook heel moeilijk te achterhalen wat daar nu exact de oorzaak van kan zijn. Zolang je niet kan achterhalen hoe verkenner functioneert met het opvragen van de eigenschappen met een tweede verkenner en je kan dat niet goed monitoren dan kan je er alleen nog maar naar gissen. 

Ik krijg de melding dat de game de toegang tot de grafische hardware wordt ontzegt door W10,  klinkt eigenlijk niet eens zo onlogisch, LOL. 
Maar ik zie regelmatig verschillende foutcodes in de memory dump die allemaal naar nvlddmkm.sys verwijzen.

Zo ben ik dus al sinds de aanvang van dit draadje elke dag bezig met het uitvogelen wat er speelt en bij de ene driver speelt dit, bij de andere driver speelt dat. En zo gebeurd het dat er in het logboek 3306 waarschuwingen staan m.b.t. die nvlddmkm.sys. :)

Installeer ik oude drivers (zo rond 2016-2017) dan werkt het spel perfect maar na de eerste re-boot is het weer voorbij en stopt het spel abrupt, en het is echt aan de GTX 960, 970 en 980 videokaarten gerelateerd bij en over Nivida erger dan over de andere fabrikanten maar vele gebruikers klagen.

Die prijs is redelijk voor deze ASUS ROG Strix Radeon RX 580 TOP OC Edition want de nieuwprijs is ?365,75 en de specificaties zijn beter dan die van mijn huidige GTX 970. Deze videokaart is dit jaar nog gelanceerd en er zit nog 2 jaar beperkte garantie op.

Het is wachten totdat ik het echt zat ben en ik niet meer lekker slaap want dan gaat deze #*$# videokaart met nieuwjaar aan een vuurpijl richting de maan met de woorden "die zien we nooit meer terug". :) 

Bedankt voor de link en die memtest zal ik straks er eens op lost laten en het hier weer terug koppelen.   

Helaas GpuMemTest doet het even niet bij mij? Ik heb nog geprobeerd om de compatibiliteit van GpuMemTest aan te passen naar W7 maar ook dat had geen resultaat.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan