PC heeft rare kuren met een nvidia Strix geforce gtx 970 4gb GPU.

Ik krijg de melding dat de game de toegang tot de grafische hardware wordt ontzegt door W10,  klinkt eigenlijk niet eens zo onlogisch, LOL.
Oh da's waar ik net daarvoor over schreef dat gebeurde ook na een bepaalde update beter. Had je de probleemoplosser al geprobeerd van W10?

Die Radeon kaart is dan best nog wel duur. De 1060 GTX 6GB kost nog "maar" 295 bij Azerty. Dan legde ik liever 6 tientjes bij voor een nieuwe kaart, zei het dan dat het geen Radeon is.

Hee raar... Heb je wel GpuMemTest64 geprobeerd? Die deed het meteen bij mij. Of heb jij de 32bits installatie van W10?

Black Tiger zei:
Ik krijg de melding dat de game de toegang tot de grafische hardware wordt ontzegt door W10,  klinkt eigenlijk niet eens zo onlogisch, LOL.
Oh da's waar ik net daarvoor over schreef dat gebeurde ook na een bepaalde update beter. Had je de probleemoplosser al geprobeerd van W10?

Ik las eerder jouw advies maar deze melding heeft er echt mee te maken dat het spel plotseling stopt. Waarschijnlijk vraagt het spel zo veel van de videokaart dat W10 de toegang tot de hardware blokkeert. Staat wel iets in het logboek maar over de exacte aanleiding wordt niets vermeld.

Black Tiger zei:
Die Radeon kaart is dan best nog wel duur. De 1060 GTX 6GB kost nog "maar" 295 bij Azerty. Dan legde ik liever 6 tientjes bij voor een nieuwe kaart, zei het dan dat het geen Radeon is.

Het blijft inderdaad een hoop geld en dat liet ik de verkoper ook weten maar zijn prijs is vast. Ik vroeg hem ook nog wat de historie was van deze kaart en het kan ook zomaar een RMA videokaart zijn waar geen defect aan is. Mijn wens is nu om even niks te kopen maar wel als het kan wat te gaan reserveren en inderdaad kan het zomaar een nieuwe videokaart worden. 

Black Tiger zei:
Hee raar... Heb je wel GpuMemTest64 geprobeerd? Die deed het meteen bij mij. Of heb jij de 32bits installatie van W10?

De eerste de beste heb ik gepakt die ik zag en dat was geen GpuMemTest64 maar GpuMemTest v1.2. :)
Ik ga nog wel kijken op die site of hij daar staat en anders zoek ik wel even met Google.

Maar gisterenavond kwam ik vreemds tegen wat verder onderzoek vereist. Ik was in een bepaalde spelfase zonder al te veel beweging en toen ik begon te  :gun: met de nodige explosies en geluid klapte het spel eruit. Die zelfde scene heb ik 3 keer overgedaan en 3 keer was het raak, ra ra hoe kan dit?  :confused:

Ik denk en dat schrijf en denk ik heel voorzichtig in een vroeg stadium, dat het probleem van de er uitklappende videokaart voor eeuwig en altijd is opgelost.

Deze videokaart heeft een tijdje in mijn oude PC gezeten met dezelfde voeding en die later samen zijn overgezet naar mijn nieuwe PC, ook toen gaf de kaart al problemen zij het wat minder in mijn oude PC.

Ik kreeg een ingeving van boven, niet van zover maar ergens in mijn beperkte hersens, en mede door de combinatie van meer beeld en geluid in ??n keer met die bepaalde scene ontstaat er een plotselinge piek die de videokaart moet verwerken zo ook met de vraag van voldoende power. Want als een kaart performances beperkingen heeft zoals met de FPS, zelfs dan zal in principe enkel het beeld of geluid flink gaan haperen maar zal hij niet direct gaan crashen. Zo ging het ook met mijn oude 7770HD Videokaart met een zwaar spel even flink haperen maar daarna ging hij weer vrolijk door.

Meten is weten maar ik ben geen techneut als het om stroom meten gaat laat staan dat ik de spullen in huis heb. Mijn voeding heeft 2x 6+2 pins aansluitingen en eerder heb ik de aangesloten stekkers al beter aangedrukt op de videokaart zoals men ook adviseert maar ook dat gaf toen geen resultaat. Vanavond heb ik maar eens op de gok de andere stekkers aangesloten wat wel minder netjes overkomt in de kast, maar de videokaart is er geen ??n keer uitgeklapt.  :klappen: En na een re-boot blijft alles gewoon werken en dat is toch wel een wonder.

Misschien juich ik te vroeg omdat ik nog steeds maximaal op 40FPS heb gespeeld maar het resultaat is hoopgevend. Toch kan ik het niet vatten dat het installeren van andere drivers eerst minder klachten gaven totdat er een re-boot had plaats gevonden want dan begon alles weer opnieuw.

Vuurpijlen zijn duur zeker als ze richting de maan gaan met een videokaart eraan dit maakt het wel extra duurder.  :)

Misschien nog effe afwachten...?..  :pfff:

Toch als ik nog zo hier en daar nog wat rond lees dan hebben veel gebruikers in de serie van die GTX 970 videokaarten hetzelfde probleem. Als dat te maken heeft met een brakke aansluiting van de pins dan blijft het wel een videokaart met de nodige problemen die blijkbaar hyper gevoelig is voor stroomwisselingen.

De eerste de beste heb ik gepakt die ik zag en dat was geen GpuMemTest64 maar GpuMemTest v1.2. :)
Excuseer, was met teveel tegelijk bezig en aldus verwarde ik Gpu MemTest met HwInfo en laatstgenoemde had ik ook gebruikt en heeft een 64-bits editie. Ik heb geen Gputest gebruikt, had ik ook niet nodig. Dus het kan goed zijn dat ie het niet doet en je even naar iets anders op zoek moet.

Zou leuk zijn als het omzetten van de stekkers geholpen zou hebben. Maarja, eerst even afwachten, die Directplay heeft ook 4 dagen geholpen dus ik durf ook nog niet met je mee te juichen.
Hopelijk is het dat. Voeding is wel belangrijk, daarom heb ik ook zo'n zware voeding gekozen. Is ook wat ze me toen aanraden al bij die 7850HD van Radeon, minimaal een 650 watt voeding. En als die gasten in de winkel in Duitsland zeggen minimaal, dan ga ik liever hoger zitten.

Maar als jij al zoveel leest over dat type kaart en problemen, lijkt me dat type eerder een maandagmorgen product.

Geeft niet @Black Tiger, ik weet dat je met veel dingen tegelijk bezig bent maar ik ben je dankbaar voor het meedenken en de hulp. Precies, het is toch raar dat Directplay er 4 dagen voor zorgt dat de kaart het wel goed doet net zoals met oude drivers installeren.

Het is geen nieuwe voeding maar wel vrijwel nieuw. Maar als de vorige eigenaar te veel heeft lopen frikken aan die stekkers dan kan het zijn dat er geen goed contact meer wordt gemaakt en het voltage daardoor sterk wisselt. Een andere verklaring heb ik er eigenlijk niet voor, maar als er zoveel mensen dezelfde problemen hebben?   

Vanmiddag ben ik de hele tijd met diverse spellen in de weer geweest en de FPS opgeschroefd naar max 60FPS en alles op high en hij hield stand. Er blijft zelfs capaciteit over dus misschien kan ik hem nog iets beter afstellen. Maar dat die voedingsplug de oorzaak was daar ben ik nu vrijwel zeker van. Ik ben allang blij dat er 2x 6+2 pins aansluitingen aanzitten want anders was ik er waarschijnlijk nooit achter gekomen.

Het stroomverbruik van deze videokaart is max 225W en de CPU vraagt max 95W dus er blijft 320W over voor de andere componenten.
3 HD's gebruiken gemiddeld 7W en een Samsung 860 EVO m.2 500GB maar 2.2W totaal 23.2W. 
CPU koeler 4.5W en 3 fans zeg ook 4W is 16.5W.

Totaal kom ik dan uit op 360W en wat er over blijft (zo'n 290W) is dan voor het MB.

En de voeding (wattage) die ik de afgelopen weken verbruikt heb, laten wij het daar maar niet over hebben. :)

Jij had het eerder nog over streamen en ik heb dit ook nog nooit gedaan. Eerder dacht ik er nog over om het spel op te nemen in de hoop dat de foutmelding daarop misschien wel was te lezen als het beeldscherm op zwart ging.

Maar zover ben ik gelukkig niet gekomen maar ik ga me er wel in eerdaags in verdiepen in het opnemen of streamen. In W10 zit ook een optie (Gamebalk) om screenshots te maken of een clip maar momenteel heb ik dat uitgeschakeld.

Vandaag de videodrivers vervangen naar een recentere versie en dan zie ik opeens dat de videokaart veel zwaarder belast wordt maar nu wel stabiel blijft. Voor mij is dit toch wel een teken dat de slechte stroomvoorziening de oorzaak was.

Aangezien  de videokaart nu goed werkt kan ik hem later zonder blikken of blozen verkopen en op zoek gaan naar een GTX 1060 of zo. :)

Niet vergeten ook de USB poorten mee te tellen die ook wat kunnen verbruiken, afhankelijk van wat er aangesloten zit.
Maar het lijkt me dat je inderdaad wel genoeg wattage over hebt.

In elk geval goed dat het voorlopig nog altijd blijft werken en nog beter dat je er aan gedacht hebt die stekkers eens te verwisselen. Daar had ik waarschijnlijk nooit aan gedacht.

Streamen doe ik heel af en toe, vind ik wel eens leuk. Ik maakte dan gebruik van een Twitch account en OBS als streamsoftware. Daar kun je echt veel mee. Maar ben ik allemaal niet slim genoeg voor. :)
In Steam zit ook een soort streaming software ingebouwd, best leuk, kun je vrienden laten meekijken, dat kan al dan niet op uitnodiging. Dus kun je open zetten zodat iedereen kan kijken of afsluiten zodat je toestemming moet geven als iemand wil kijken en zo. Best grappig.
Zeker als je iemand wil laten zien hoe een stuk van een puzzel in een game opgelost moet worden, bij Tombraider bijv. ik noem maar iets.

Die USB poorten had ik eigenlijk bij de 290W voor het MB gereserveerd. Voor de rest zit er op de USB poorten momenteel alleen mijn muis en keyboard aangesloten.

Al in ??n van jouw eerste reacties schreef jij al dat het verstandig was om de kabels te controleren en ik heb er alleen maar wat tegen geduwd, meer niet. :(
En jij kon nooit weten dat mijn voeding 2 aansluitingen had @Black Tiger, maar dit was echt het euvel dat het niet goed werkte.

Om via een stream te laten zien hoe je een puzzle oplost is inderdaad leuk, kan ik nog heel wat bij je afkijken met al dat gepuzzel. :)

Ik heb gisteren nog even zitten kijken op steam naar Counter Strike maar ik heb het eigenlijk niet zo op steam, iets te opdringerig en te commercieel naar mijn mening. Lijkt me wel leuk om met een groepje tegen of met elkaar te spelen. Maar aan de andere kant is het ook weer heel verslavend.

Trouwens, werkt jouw 2de verkenner alweer zoals het hoort met de eigenschappen opvragen?

Al in ??n van jouw eerste reacties schreef jij al dat het verstandig was om de kabels te controleren
Oh toch? Hahaha, zie je maar weer hoe vergeetachtig ik soms kan zijn. Had ik er dus toch aan gedacht en wist het zelf niet eens meer. :biggrin:
Ik kon inderdaad niet weten dat jouw voedingen meer aansluitingen had en zelfs al wist ik dat, had ik er misschien toch niet aan gedacht want het is toch wel enigszins apart dat een aansluiting wel goed werkt en de andere niet als het dezelfde aansluitingen zijn.

Steam te opdringerig en te commercieel? Mwah... ja je krijgt die aanbiedingsvensters bij openen, maar daar zit wel eens wat leuks tussen. Weet niet zeker of je dat kunt uitschakelen. Ik weet niet waar het opdringerig mee zou moeten zijn. Het is gewoon een interface om games mee te installeren, heel erg handig.
Veel beter dan die van Ubisoft en zo.

Ja dat met die verkenner is wat raars. De ene keer wil de rechter muisknop wel, de ander keer weer niet. Wel meerdere verkenners nu, maar opeens die rechter muisknop nu weer niet. Wel als ik in een map rechter muisknop eerst doe. Bijzonder vreemd.
Gisteren werkt het wel zonder mankeren in 1x. Dus ja... probeer er maar eens een vinger achter te krijgen. Ik vind het wel goed zo.

Steam heeft inderdaad zo zijn voordelen zoals dat je een spel altijd weer opnieuw kan installeren of het spel kan repareren als je de PC opnieuw installeert. Maar ik ben zo iemand dat als ik iets koop in een winkel ik niet mijn hele leven afhankelijk moet zijn van die ene winkel of dat je bijna altijd ingelogd moet zijn op Steam als je een spel wil spelen voor extra toevoegingen in het spel. Misschien is dit omdat ik niet zo gevoelig ben voor beloningen, kans op prijzen of smeergeld. :)

Die bug met de verkenner is dat gekomen na de update van W7 naar W10?

Ik begrijp dat helemaal. Ik ben overigens ook niet gevoelig voor beloningen. Kans op prijzen maak je daar volgens mij toch al niet als EU persoon en smeergeld krijg je ook niet. :)
Maar je moet tegenwoordig voor veel spellen die je koopt al gewoon Steam hebben. Daarnaast krijg je vaak goedkope games via G2A en anderen en die moet je dan via Steam activeren.
Voor de rest hoef ik geen games meer te backuppen bij een nieuwe pc. Steam installeren, games weer installeren en klaar.
Enige wat verloren kan gaan is savegames. Maar de dingen die je open hebt gespeeld blijven gewoon in je Steam account bewaard dus dat is ook handig. Geen probleem dat cd's gejat of beschadigd kunnen worden.
Ik heb er ook heel lang tegenop gekeken voordat ik ermee begonnen ben.
Heeft ook nadelen, je kunt je games niet verder verkopen als je er klaar mee bent en je mag je Steam account niet verkopen (da's weer ideaal voor de game makers). Wel leuk is dat er een family mode is en dat als je zelf niet aan het gamen bent, een familielid op een andere pc met jouw games kan spelen.
Maar ik zie het net als met Windows. Je komt er bijna niet meer onder uit. Heel veel (zo niet de meeste) nieuwe spellen werken nu eenmaal met Steam, of Origin of Uplay. Net als de nieuwste Tombraider.
Je kunt dan nog wel een CD in de winkel kopen, maar die geeft dan de handleiding om Steam te installeren of installeert het spel via Steam, Origin of Uplay. Dat is gewoon de toekomst, of eigenlijk is dat al hedendaags.

Geen idee wanneer de bug met de verkenner is gekomen. Dit is een nieuwe pc van zeg maar oud jaar 2017 en daar is een nieuwe verse Windows 10 op geinstalleerd.
In het begin was dit probleem niet. Af en toe gewoon ook niet. Als ik wist wanneer het ontstaan was kon ik makkelijker een oorzaak vinden.

Het blijft me enorm verbazen dat het probleem zich niet meer voordoet als ik eerst de eigenschappen van een directory op een van de niet-C drives bekeken heb.

Jaren geleden heb ik weleens een account aangemaakt op steam maar ik kijk er ook enorm tegenop om daar alles te kopen want ik ben nog zo iemand die een DVD in me handen wil hebben i.p.v. bitjes en bytes op Steam. :) En precies zoals jij het al omschrijft: "Heeft ook nadelen, je kunt je games niet verder verkopen als je er klaar mee bent en je mag je Steam account niet verkopen (da's weer ideaal voor de game makers). Zo kocht ik voorheen soms een tweedehands spel in de kringloop maar dit kan met de huidige spellen dus niet meer.

En mijn gedachte met die verkenner, soms kan het zijn dat er naar iets gezocht wordt wat er niet is maar er eerder wel was. :)
Ik zag dat je (Bladeren met) 'ACDSee' gebruikt omdat dit programma in jouw context menu lijstje staat. Vroeger heeft dit bij mij weleens voor wat problemen gezorgd omdat er iets beschadigd was en na het opnieuw installeren van ACDSee was het over. Ik gebruik zelf nu een simpele versie 6.06.0011 uit 2004 op W10.

@Black Tiger,

Is bij jou de tool van Nivdia 'Ansel' ge?nstalleerd en heeft jouw Tomb Raider daar geen problemen mee? Na de nieuwste update van Nivdia Experience klapte bij mij Tomb Raider al bij het opstarten er uit.

Naam van toepassing met fout: SOTTR.exe, versie: 1.0.237.6, tijdstempel: 0x5beb3d58
Naam van module met fout: NvCamera64.dll, versie: 6.0.494.0, tijdstempel: 0x5c07314f
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutmarge: 0x0000000000049a73
Id van proces met fout: 0xde4
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d4a34a9b944b8d
Pad naar toepassing met fout: J:\Shadow Of The Tomb Raider\SOTTR.exe
Pad naar module met fout: C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Ansel\Tools\NvCamera64.dll
Rapport-id: af50b529-3597-4fe6-b4ac-d5a16c68bd77
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:

In die map van 'Anse/Tools' zit een configuratie bestand 'NvCameraConfiguration.exe', maar als ik die tool wil des-activeren lukt dat niet want ik krijg de onderste regels 'NVcamera' niet eens te zien. :)
Maar heb jij misschien recent een update gehad voor Shadow of the Tomb raider vanuit steam zodat het wel werkt met die tool?

Ja met tweedehands games kopen is dat natuurlijk wel handig, vooropgesteld dat de licentie dan ook nog werkt. Maar het is gewoon vaak zo dat nieuwe games niet meer te krijgen zijn zonder Steam en dan moet je op een gegeven moment wel.
Zoals gezegd was het voor mij ook een grote overstap waar ik erg tegenop zag. Vind het nu nog steeds leuk om games in handen te hebben, maar ik kan de meeste games veel goedkoper krijgen met Steam codes op externe sites (zoals g2a.com en g2play.net) dan waar dan ook in enige winkel. En dat bevalt me nu behoorlijk.
Als je al een account hebt, dan is het ook geen probleem, kunt er altijd later nog gebruik van gaan maken.

Ik kende geen Ansel tool, maar die staat wel geinstalleerd bij mij zag ik. Ben even gaan kijken in de directory die in jouw foutmelding stond. Is daar wel aanwezig inderdaad.
Of het door Steam updates komt weet ik niet, het heeft bij mij vanaf het begin gewerkt maar ik heb ondertussen al een keer of 3 een update gehad voor deze Tombraider. Ja da's ook wel weer een voordeel van Steam, updates pik je gelijk mee.

Ansel met die tool wordt standaard met de Nvidia display drivers ge?nstalleerd en je kan er dus niet omheen tenzij je het via apparaat beheer doet en van daar uit alleen de beeldscherm drivers installeert alleen wordt dat niet goed geregistreerd. Wil je later andere tools installeren van Nvidia zoals de Nvidia configuratie dan komen die video drivers automatisch mee want die kan je handmatig niet uitzetten ook al zijn de meest recente video drivers ge?nstalleerd.

Vreemd is het dat ik niet onderin bij die optie 'disabled' kan komen want met die niet volledige window weergave met tekst kan ik niet naar beneden scrollen. In het register zie ik ook geen waardes staan die de grote van dat window bepaald.

En ik heb vandaag wel tig keer diverse drivers opnieuw ge?nstalleerd omdat een andere game ook opeens met een error kwam en dan ga je weer van alles de schuld geven. LOL
Achteraf blijkt het (toevallig) een bug in de game zelf te zijn en heeft het dus niks met die Nvidia instellingen of drivers te maken. Kan ik weer helemaal vanaf het begin gaan spelen want die error zit in de save file en die is niet meer te herstellen las ik.

Ik ga later eens op die door jouw genoemde game sites kijken of er leuke aanbiedingen zijn.

Bedankt @Black Tiger en een fijne avond. 

Maar als ik dat zo lees... dan is het dus toch driver en niet voeding? Of blijft de voeding toch een deel schuld?

Fijne avond ook voor jou!

Deels driver deels Tomb Raider denk ik @Black Tiger. Met de nieuwste Nvidia driver 417.35 werkt TR niet meer en komt die module error met NvCamera64.dll in beeld en met de oude driver 417.01 werkt TR weer wel maar mijn ander spel weer niet. Ja zoek het maar uit hoor ik je denken. :)

Nvidia heeft dat Ansel ontwikkeld maar mijn spel TR flipt erop en start opeens niet meer op. Dit kan te maken hebben met het missen van een update voor TR die jij wel hebt ontvangen en ik niet. Morgen is er weer een dag en dan zoek ik wel verder. 

Even zien welke driver ik er dan in heb zitten..... Hmmz... ziet er naar uit dat ik een andere versie info heb? Hier staat 23.21.13.8843 als stuurprogramma, oh wacht, bij nVidia configuratiescherm staat 388.43. Dat zou dus een oudere zijn?
De nieuwste die ik bij Asus zelf kan downloaden is 416.34. Op de nVidia site zelf staat inderdaad een nieuwere. Overigens wel irritant dat op de Firefox site de pulldown niet werkt met Firefox. :(
Kunt wel OS kiezen maar er komt geen resultaat. Pffff... gedoe.

Ik ga die 417.35 eens installeren en dan laat ik je weten of er bij mij ook gekke dingen gaan gebeuren.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan