Inderdaad is de domein naam 'ATHOME' door mij zelf in het modem gezet juist omdat dan alle verbonden apparaten dan automatisch toegevoegd/herkend zouden moeten worden mits ze in de juiste IP range zitten, gemak dient de mens. Een voordeel was, zo als ik zag en nog steeds zo een beetje zie, was dat ik UPnP ook niet hoefde te gebruiken wat meer voor mediastreamen is bedoeld en niet voor bestandsdelen.
Dit klopt dus in het geheel niet. Toverwoord voor het "zien" begint hier met "juist ip range" en daar stopt het dan ook verder mee.
Oke nogmaals, je bent dingen door elkaar aan het halen. Ik heb uitgebreid uitgelegd dat domein achtervoegsel en werkgroep iets totaal anders zijn en niet met elkaar te maken hebben.
Nog sterker. Thuisgroep en werkgroep zijn bijna hetzelfde, dns of domein achtervoegsel is totaal iets anders dan een werkgroepnaam. En een domein achtervoegsel is ook weer iets anders dan een domeinnaam, alhoewel die twee weer korter bij elkaar in de buurt liggen.
Ik zie inderdaad in de eigenschappen van deze computer 'werkgroep: WORKGROUP' staan. Maar als alle overige apparaten op ATHOME staan ingesteld dan geeft dit onderling toch conflicten?
Nee geen conflicten, maar als apparaten verschillende werkgroepnamen hebben, wordt het moeilijk (of soms ondoenlijk) om ze in de verkenner bij netwerk te kunnen zien.
Wat mij betreft mag je ook de werkgroepnaam van elk apparaat in je netwerk wijzigen naar "athome" in plaats van "workgroup" als je dat leuk vindt dat maakt op zich niets uit.
Maar wat jij in je modem hebt ingesteld als domein achtervoegsel, heeft niets van doen met werkgroep of werkgroepnaam en ook niet met of apparaten elkaar kunnen zien op het netwerk en ook niet het gebruiken van upnp of niet. Beste kan men dit op een modem sowieso uit veiligheid beter uit laten staan en gewoon poort forwardings gebruiken, maar dat terzijde.
Dat athome domein achtervoegsel kun je net zo goed weghalen. Ik zet daar zelf nooit iets neer omdat ik geen domein heb maar een werkgroep. Kan echter ook geen kwaad om 't te laten staan, dat terzijde.
De naam van de werkgroep op mijn PC kan ik niet meer wijzigen in ATHOME zoals ik al eerder schreef. Volgens jou is dit niet echt kwalijk maar ik heb daar nog zo mijn twijfels over.
Hier heb ik weer een memory error aan mijn kant. Je kunt de werkgroep van de pc niet wijzigen in ATHOME en ik heb geschreven dat dit niet kwalijk zou zijn?
Dat laatste zou beste kunnen, als hij gewoon zichtbaar en benaderbaar is via de werkgroep. Maar vreemd is het natuurlijk wel, dat is niet zoals het hoort. Zouden we eigenlijk eens dieper naar moeten kijken waarom die werkgroep naam niet gewijzigd kan worden want eigenlijk moet dat altijd kunnen.
dan vraag ik me af of de Dreambox wel goed functioneerd als Master browser
Niet teveel naar het modem kijken, dat is niet altijd even interessant. Zeker als je zelf aangegeven statische ip's gebruikt. In de bouw zeggen ze van meten=weten. Dat werkt ook vaak zo met netwerken, alleen is het dan niet meten maar andere methodes. De vragen die je hier moet stellen om daar achter te komen zijn:
1.) Kan ik vanaf de pc mijn Dreambox ip pingen?
2.) Kan ik vanaf mijn pc de Dreambox benaderen via de verkenner bij het netwerk?
Als beide vragen met "ja" te beantwoorden zijn terwijl de Dreambox standby staat, dan kun je hem als master browser instellen want dan werkt het netwerk dus en de samba serverdddd in standby stand.
en daar werd er natuurlijk gewerkt met intranet.
Intranet is een verzamelnaam net als "netwerk". Dit geeft alleen aan dat het een netwerk voor binnenshuis is voor een of meer doeleinden. En dat is op diverse mogelijke manieren te bouwen. Je kunt bijvoorbeeld een klein intranet hebben via een werkgroep, via Citrix en het kan via afgezonderde ip ranges.
Vaak kun je ook via het intranet naar het extranet (internet dus).
Maar inderdaad is het handig als je over wat computerkennis beschikt om dan een mooie tip te geven zoals jij deed. Met de moderne netwerken, active directory's (ben ik zelf ook niet in thuis) en mogelijkheden op een intranet werkt dat een heel stuk anders. Je zult geen batchfiles meer tegen komen. Bij het inloggen wordt veelal een inlogscript gebruikt zodat iedereen bij de juiste shares kan en meerdere mensen tegelijk aan hetzelfde document kunnen werken, zonder dat wijzigingen verloren gaan of dat er een melding komt dat je het document niet kunt bewerken omdat iemand anders er in bezig is.
Afhankelijk dus van het soort bewerken wat mensen er mee moeten doen. Prachtig om dat eens vanuit de beheerskant te zien, maar dat gaat mij inmiddels ook boven m'n pet, heb ook geen zin meer om me daar nog op toe te leggen, te oud voor geworden.
Die inzage wat bepaalde afdelingen dus niet mogen hebben, is onder andere eenvoudig op te lossen door subnetting en tegenwoordig ook andere beveiligingsmogelijkheden.
Tegenwoordig bestaat er ook nog zoiets als gebruikersgroepen, daar kun je ook heeeeel veel mee doen (en beperken) zonder dat je aan subnetting hoeft te denken om dingen te voorkomen. Maar ook hier kan ik verder niet veel over vertellen... te weinig ervaring mee.