draaibaar schotel systeem

je had ook gelijk de instellingen staat ook goed nu heb 4 satellieten die kan draaien en zien. Alleen in mijn vorige post staan dingen die ik nog niet begrijp.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 20:15 uur ----------

na een paar keer van satelliet positie gedraait te hebben heb ik op enkele zenders blokjes in beeld of geen beeld zoals op hotbird en turkse sat

ga hem morgen toch verplaatsen omdat ik geen enkel astra meer krijg wat wel jammer is voor het begin werkt hij best redelijk

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 21:05 uur ----------

Stand van zaken want ik op dit moment in geprogrammeerd heb.

Thor op 0.8 west

Eutelsat 7 oost

eutelsat 10 oost

Turksat 42 oost

Panamasat 12 45 oost klopt dat hier maar 2 zenders op zitten.

astra vind ik geen enkele zelds de astra 4 5 oost

heb wel veel blokjes in beeld op satellieten maar ook weer niet op alle kanalen zijn er steeds maar een paar.

Op totaal tv staat een lijst van alle satellieten maar dat komt niet overeen met mijn satelliet lijst van de ontvanger heb gekeken naam de naam van de satelliet en waar hij zou moeten zitten klopt niet wel bij vele maar niet alle zoals de panamasat 12 staat niet bij totaaltv

ik loop tegen een probleem

ik heb de schotel tijdelijk op de oude plaats gehangen en zonder motor even om te kijken of ik astra 19.2 oost vind en die vind ik niet terwijl ik wel signaal heb op astra 19 oost en 23 oost tegelijk en van 23 oost pakt hij wel de zenders

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 12:47 uur ----------

volgens mij klopt er iets niet mijn nieuwe ontvanger omdat bij elke satelliet hij maar 45 procent signaal sterkte aangeeft en word niet meer of minder met bewegen ongeacht waar heen al trek ik de coax uit de ontvanger blijft het zelfde. Ik heb dus met die astra 19.00 oost gezocht met mijn ontvanger daar geeft hij wel signaal aan 99 procent maar zie niks zoals ik schreef een vorige bericht

of ik astra 19.2 oost vind en die vind ik niet terwijl ik wel signaal heb op astra 19 oost en 23 oost tegelijk
Huh? Je vindt 19.2 niet, terwijl je op 19 oost (dat is 19.2) en 23 oost tegelijk wel signaal hebt? Vreemd.

Overigens dat je 45% signaal hebt op alle satellieten zonder dat je iets vindt dat kan wel kloppen maar dan zit je gewoon niet op een satelliet of net ernaast ofzo.

Dat ligt aan de signaalmeter in de ontvanger. De Dreambox hier heef took vaker dat hij continue (ook zonder kabel) 45% of 50% signaal geeft, maar er is dan geen AGC, alleen die SNR waarde. Dat wil zeggen dat er feitelijk geen signaal ontvangen wordt.

Bij mij zitten er 3 balkjes op de signaalmeter en als je echt op een satelliet zit, dan moeten er minstens 2 flink uit gaan staan.

Bij het draaien blijft die SNR wel vaker op 45 of 50% hangen, dat hoeft dus niet op een probleem te wijzen.

Maar een draaibare schotel "effe zo" afstellen is bijna niet te doen, zeker niet als je het voordien nog nooit gedaa hebt. Het best kun je dat met een goede meter doen en weten waar je mee bezig bent.

Anders krijg je op een paar satellieten signaal en beeld maar bij het draaien vallen andere satellieten weg omdat je er net boven of onder zit i.v.m. de boog die de schotel moet maken.

Maar een draaibare schotel "effe zo" afstellen is bijna niet te doen, zeker niet als je het voordien nog nooit gedaa hebt. Het best kun je dat met een goede meter doen en weten waar je mee bezig bent.

Anders krijg je op een paar satellieten signaal en beeld maar bij het draaien vallen andere satellieten weg omdat je er net boven of onder zit i.v.m. de boog die de schotel moet maken.
Dit stukje kan ik niet met je delen BT

Ik hou me ook niet aan alle regels en doe het op mijn eigen manier.

Maar ik begin met het afstellen van de schotel op astra 19.2.

En dan laat ik hem lopen naar andere satelieten voor nog een beetje fein afstellen.

Maar de boog die hij maakt ja ik zou niet weten hoe je die veranderd.

de kwaliteits meter gaat beweegt ook voor geen enkele meter en aangezien ik satfinder heb heb ik hem uitgericht met mijn oude ontvanger dat werkt perfect.

Dat draaibare schotel moeilijk is om uit te richten dat klopt wel deels als je de goeie serieus 5 oost te pakken heb dan daar goed beeld op heb ben je zover klaar ik had gisteren 5 satellieten maar ik merkte wel na een paar keer heen en weer draaien dat ik blokjes in beeld kreeg.

Ik wil graag de astra satellieten ook erbij hebben omdat ik in het verleden altijd naar de duitsers keek op 19.2 oost aangezien ik een 3 bomen heb in de baan zeg maar word het moeilijk om ze allemaal te ontvangen ik ga me iets anders verzinnen

Heb de schotel wel helemaal onder aan dat rotor pijpje bevestigd????

Is dat niet het geval dan ga je over de andere satelieten heen.

Kan nog een foto plaatsen om mee te kijken?

ik heb de schotel vanaf onderaan de pijp 5 centimeter hangen dus niet helemaal onderaan maar kan ik wel veranderd. Ik heb de schotel nu midden op het terras staan en precies gericht tussen mijn bomen door en nu heb ik op astra 19.2 beeld maar zonder motor en zo was mijn bedoeling ook niet om het zo te doen

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 21:24 uur ----------

met een tijdelijke oplossing heb ik astra 19.2 oost maar zitten op dat zelfde soms meerder satellieten. Want heb hem met mijn oude ontvanger gezocht krijg ik 50 zenders door, dus ik denk slim te zijn meteen de nieuwe ontvanger eraan gehangen in laten programmeren vind ik opeens 360 zenders terwijl ik buiten niks heb veranderd.

Verschil tussen mijn oude en nieuwe ontvanger is dat in mijn nieuwe bij astra 19.2 oost staat astra 1e 1f 1g 1h dit staat niet in mijn oude zit daar het verschil in het aantal zenders want heb bijvoorbeeld van WDR 3 7 verschillenden zenders maar zenden wel het zelfde uit zoals nog meer kanaal wel van plaats naam veranderen maar wel weer het zelfde uitzenden

Je moet hem tot het randje laten zakken.

oke wist ik niet in het boekje van de motor volgens tekening gedaan daar stond iets hoger maar ik moet eerst een goeie plek vinden voor de mast van wegen mijn bomen die geweldige kloten in de weg staan ik had zaterdag 5 satellieten maar wil ook de astra erbij die 3 19,2 23,5 en 28,5 als ik die plus die 5 heb ik ben ik tevreden alleen heb ik vaker met zoeken de foutmelding failed

Maar ik begin met het afstellen van de schotel op astra 19.2.
Dat kan ook maar is eigenlijk niet de beste methode. Je wilt normaliter even veel satellieten west als oost ontvangen, theoretisch.

Daarnaast is het eenvoudiger alles af te stellen van het nulpunt uit. Stel je namelijk je draaibare schotel af op Astra 19.2, dan moet hij dus al een stuk gekanteld zijn anders gaat het nooit goed komen.

De satellieten liggen in een boog om de aarde t.o.v. de evenaar. Dat noemen ze de Clark Belt en dat is de reden dat de elevatie bij zowat elke satelliet anders is.

Hij gaat van ver in het oosten (laag) naar 1 west (zo'n beetje hoogste punt) tot ver in het westen (weer laag punt).

Daarom heeft de motor ook zo'n vreemd staafje er aan en kantelt de schotel ook bij het draaien, dat is omdat hij met die boog moet meelopen.

Maak je nu de initiele afstelling fout, dan heb je kans dat je bij andere satellieten dus net qua elevatie boven of onder de gekozen satelliet zit en heb je geen signaal.

Als je bijv. 1 mm fout zit op 5 oost, dan heb je gelijk meer dan 3mm afwijking op 19.2 oost (of omgekeerd) en kun je dus nooit beeld krijgen.

Dus je kunt het zeker op je eigen manier doen, dat kan ook goed werken, maar dan moet je wel heel goed weten hoe die Astra moet staan. Zeker voor beginners is dan werken vanaf het 0 punt veel eenvoudiger en beter. Mede omdat als er eens iets mis gaat, je vanuit de ontvanger weer naar het 0 punt kunt laten draaien.

waarom ik mijn schotel zonder motor in de tuin even heb staan is om een indicatie te krijgen hoe de astra satelliet in de lucht hangt om dat op ongeveer 7 meter voor de schotel twee leuke bomen van zo 25 meter heb staan.

Ik ga ik het weekend eens goed kijken hoe ik mijn schotel het beste kan maken en uitrichten doe ik zeker vanaf 0 punt op de astra 4 5 oost en en hoe de boog gaat lopen dat zal een kwestie zijn van fijn afstellingen denk ik.

Afgelopen weekend heb ik deze satellieten al ontvangen en gezien.

Thor , eutelsat 7.oost en 10,oost panamsat 12 en tuksat 42.oost alleen na enkele keren heen er weer gedraaid te hebben kreeg ik wel regelamtig blokjes in beeld te zien

alleen na enkele keren heen er weer gedraaid te hebben kreeg ik wel regelamtig blokjes in beeld te zien
Dit kan een paar oorzaken hebben. De schotel zit niet 100% vast, of je hebt zo'n "waggelschotel". Met een schotel als een Triax mag dit normaliter niet voor komen. Maar ik wacht de bevindingen af, ben benieuwd of het dan gaat lukken.

ben zelf ook wel benieuwd als ik de astra satellieten erbij krijg met die andere wat ik al had heb ik er totaal 8 stuks alleen op westen terwijl helemaal vrij zicht heb vind ik niks wat betreft de schotel hij is 1 meter heb ik 30 euro voor betaald zou van triax zijn en zo goedkoop omdat de winkel enkele pallets hadden in gekocht daarom zo goed koop verkochten of dit een verkoop praatje of echt zo is weet ik niet

Nou...

Als er geen triax opstaat, dan ga er maar gerust van uit dat die 30,- teveel is geweest.

hij zou van triax zijn maar dat weet ik niet maar ik heb in afgelopen weekend eigenlijk geen problemen ondervonden met de schotel had 5 satellieten die ik kon zien wel soms na enkele malen op en neer draaien blokjes en ze verdwenen ook vanzelf maar ik had de schotel ook ik niet onderaan het pijpje hangen vvan de motor komt allemaal goed

Ajasses... ja er is ook zogenaamd Triax "bulk" materiaal, palletverkoop, dat zijn prullen en die moet je niet hebben. Maar zelfs die zijn bij mijn weten in die maat nog duurder dan wat jij er voor betaald hebt.

De schotel hoeft ook niet helemaal onderaan het pijpje hoor, het gaat er maar om dat de afstelling goed is en er goed gedraait kan worden zonder dat de schotel of motor ergens tegenop komen. Want dan kunnen er uiteraard ook blokjes ontstaan.

ik zie het wel ik heb 5 sattelieten gehad en de schotel voelt redelijk zwaar aan.

Nja, dat kan in principe ook wel weer een goed teken zijn, die met de juiste coating zijn meestal weer wat zwaarder.

Maar inderdaad, net zoals je zelf al zegt, we zien wel. Goedkoop is lang niet altijd duurkoop.

daarom heb satellieten al gezien dus moet alleen ene langer steigerpijp zien te krijgen om de schotel hoger te krijgen

ik heb de schotel opnieuw opgehangen maar nu zonder succes ik heb op de astra 4, oost 5 prima beeld volgens de signaal meter niet beter te krijgen.

ik krijg verder niks geeft door bij alle satellieten geeft hij aan geen signaal.

Als ik draai naar de panamasat op 45, oost daar draait hij voorbij zie 2 seconden beeld en na het stoppen van de motor weg beeld.

als ik nu de boog wil instellen en misschien de motor beetje links of rechts beweeg krijg ik dan wel nog beeld op de astra 5 oost daar staat hij nu prima op uitgericht

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan