Formule1 Seizoen 2024

ik weet niet wat jij daar zegt.
Ik wel. Eerste trainingen zeggen totaal niets. Dat hebben we ook al eerder gezien bij de McLarens die toen niet zo heel erg interessant waren maar bij de kwalificatie opeens als een duveltje uit een doosje kwamen.
Max heeft het op die manier ook al eens laten zien.

Tegelijk met @Dr.Z dus ja inderdaad, zijn maar trainingen.

Op zich vind ik het upgraden om sneller te zijn dan de concurrenten niet echt nodig.
Dat proberen ze thans allemaal dus als er ergens een of twee tiende gewonnen kan worden zal niemand dat nalaten. Alle concurrenten proberen ook steeds sneller te worden dus dat is een vrij normale gang van zaken.
 
Dat wel. Maar ben benieuwd of het daar morgen gaat regenen.
 
Zo zomaar kunnen, er zou nog regen vallen voordat het echt warm gaat worden, dus ik ben benieuwd. :)
 
Ik zit er tien kilometer vandaan en de weergoden zijn nog wel wat van plan….
 
Ha was wel een leuke kwalificatie. Perez voelt nattigheid, letterlijk en figuurlijk. En nu kan het opeens wel...
Eerste startrij, eens zien wat hij gaat presteren tijdens de race.
Leclerc als eerste en Max gaat als 11e starten.

Kan leuk worden want het kan morgen ook nog gaan regenen.

Eerder was er sprake van dat na deze wedstrijd Perez er uit gekiept zou worden en Ricchiardo op zijn plek zou komen. Dat vind ik persoonlijk dan weer vreemd, want Sainz rijdt erg goed en waarom die dan niet?
Misschien heb ik iets gemist maar die lijkt me dan toch meer voor de hand te liggen om te nemen.

Echter met de prestatie van Perez op dit moment, als hij dat ook in de race doet, zou het zomaar eens kunnen dat ie toch weer mag blijven..... en ze daar dan misschien later toch weer spijt van krijgen. :)

Rare wereld die F1.
 
Het was ook een vreemde kwalificatie.
Bij regen is Max opperbest. (net als Lecrerc , Mc Laren liet het afweten, snelle bolides maar minder ballen om tot het uiterste te gaan. Crash angst.

Morgen bij droog weer stasn ze er weer. En MAX moet de naad uit zijn broek rijden om voorin te eindigen.

Totaal vertekend beeld die kwalificatie. Maar goed Perez op 2 en een groot voordeel met de eerste twee bochten.

Ik verwacht overigens dat Perez flink de boel gaat ophouden zodat Max naar voren kan. Dat gaat posities kosten en zal hij weer op ca 8 eindigen , of helemaal niet als het gaat regenen.
 
Was er regen voorspeld morgen?
 
Nee, hoge luchtvochtigheid maar geen neerslag, temperatuur 's middags rond 21 graden aldaar.
Dus volgens mij krijgen we een droge race.
 
Pfffttt... wou via de Ziggo app kijken, maar continue freezes. Dan maar srf.
 
SRF? Waarom moeilijk als het ook gemakkelijk kan? Het is België he. En België en Nederland mogen hun races via de publieke omroep uitzenden. Dus Francorchamps was via VRT/Canvas op Ziggo gewoon te bekijken, heb geen freeze gezien. :)

Of had je op VRT/Canvas ook freezes op de app? Zoja dan ligt dat op de app, ik kijk races altijd gewoon via de TV.

Was uiteindelijk wel een spannende race om te zien of ze Norris voor konden blijven. Ik had eigenlijk wel nog verwacht dat het Verstappen nipt nog zou lukken om Leclerc in te halen. Maar ondanks nieuwere banden lukte het hem toch niet die laatste ronden.
Ook jammer dat de regie er voor koos om niet te schakelen en alleen maar voor bij Russel en Hamilton te blijven.

Piastri ook een geweldige race gereden. Maar met name door de strategie is het toch gelukt om Verstappen van de 11e naar de 5de plek te krijgen in een auto die eigenlijk niet sneller was dan de rest (daarmee bedoel ik Mercedes, McLaren en Ferrari met name) en zelfs nog voor 1 McLaren.

Goed gedaan ook van RedBull om die snelste ronde nog van Norris af te pakken, die stond nog een tijdje op naam van Verstappen maar wist Norris af te pakken. Daarna in de laatste ronde haalde Perez hem weg bij Norris.
Perez redelijk goed zijn best gedaan en in elk geval prima team maat gespeeld door Verstappen voorbij te laten gaan op een plek waar je normaal niet kunt inhalen.

Kortom een leuke race en Russel verdiend gewonnen!
 
Kort , het was eindelijk een wedstrijd vol spaningen, met een gedurfde winnaar door een 1 stopper.

Max : minimaal sneller , bleef gelukkig voor Norris , en lepe Perez snoepte het puntje bij Norris weg door snelste ronde af te pakken.
 
Mede dankzij het bijstellen van zijn achtervleugel tijdens de laatste stop, dat was vermoedelijk ook wel een cruciale zet om nipt voor te blijven op de rechte stukken.
 
Racewinnaar Russell moet vrezen voor diskwalificatie
George Russell wordt mogelijk gediskwalificeerd. De auto van de Brit woog na afloop van de race 796,5 kilogram en dat is anderhalve kilo onder het minimumgewicht. Wanneer een auto te licht is, volgt normaal gesproken diskwalificatie.
 
En de beslissing is zojuist gevallen. Russen wordt inderdaad gediskwalificeerd en zo wint Hamilton alsnog.
Verstappen wordt dan 4de i.p.v. 5de en wint zo nog een paar extra punten.

Mercedes heeft er vermoedelijk geen rekening mee te houden dat door deze 1 stop te weinig rubber op de banden bleef, want meer slijtage. En 1,5 kg is omgerekend 375 gram per band aldus nu.nl en bij Spa kun je gelijk de pits in, dus is er geen mogelijkheid om onderweg nog wat rubber op te rapen.
Dus ondanks dat dit geweldig gedaan was met die 1 stop en mooi dat ze het gehaald hebben, heeft ditzelfde feit ze ook de overwinning gekost.
 
Pff, ik word gek van die domme regeltjes. Russel voldeed aan het reglement door 1x van banden te wisselen, maar je mag de band niet maximaal slijten zodat je gedwongen wordt 2x van band te wisselen.
Te dom voor woorden dit. Er zijn echt idioten daar die regeltjes verzinnen om het racen te frustreren.
Wat mij betreft mag er een uitzondering ingesteld worden voor de banden.
 
SRF? Waarom moeilijk als het ook gemakkelijk kan? Het is België he. En België en Nederland mogen hun races via de publieke omroep uitzenden. Dus Francorchamps was via VRT/Canvas op Ziggo gewoon te bekijken, heb geen freeze gezien. :)

Of had je op VRT/Canvas ook freezes op de app? Zoja dan ligt dat op de app, ik kijk races altijd gewoon via de TV.

Beetje een laat antwoord, ik zat buiten te kijken dus idd via de Ziggo App.
 
Russel voldeed aan het reglement door 1x van banden te wisselen, maar je mag de band niet maximaal slijten zodat je gedwongen wordt 2x van band te wisselen.
Nee dat is niet waar. Je mag de band zeer zeker helemaal afslijten. Ik dacht eerst kort ook zoals jij dacht, maar daarna schoot me te binnen dat die 1,5 kg prima aan het reglement voldoet.

De auto moet gewoon minimaal 798 kg wegen. Dat is dus evt. met compleet kaal gereden banden.
Als jij als fabrikant van een auto de auto zo enorm licht gaat maken, elk grammetje er af halen tot je op de grens zit en geen rekening houdt met bandenslijtage, dan doe je dat op eigen risico.

Als dan zoals nu blijkt dat er 1,5 kg te kort is, dan is dat dus een teken ervoor dat je in de basis de auto feitelijk al te licht hebt gemaakt. Dat mag, maar dan loop je dit risico en dat is dan je eigen schuld.
Het is geen dwingen dat je 2x van banden moet wisselen, het is de keuze van Mercedes geweest dat risico te nemen.
 
Nou BT, daar heb jij natuurlijk ook weer een goed punt in! Zo had ik dat nog niet bekeken.
 
Red Bull Racing heeft besloten dat Sergio Pérez gewoon mag blijven doorgaan als teamgenoot van Max Verstappen. Teambaas Christian Horner heeft dat maandagavond bekendgemaakt in de fabriek van de Formule 1-renstal in Milton Keynes.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Wow
Waarderingen: Dr.Z
Dat zal hij dan te danken hebben aan zijn prestaties in Spa anders was die beslissing vrijwel zeker anders uitgevallen.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan