Formule1 Seizoen 2024

En weer eentje weg.

Wéér grote naam weg bij Red Bull Racing: sportief directeur Jonathan Wheatley kiest voor move naar Audi​

author avatar

Erik van Haren
Aangepast: 1 uur geleden3 uur geledenin Autosport
Na het vertrek van topontwerper Adrian Newey trekt nóg een oudgediende de deur achter zich dicht bij Red Bull Racing. Sportief directeur Jonathan Wheatley heeft donderdag aan teambaas Christian Horner laten weten dat hij zijn aflopende contract niet gaat verlengen. Hij vertrekt naar Audi om daar als teambaas aan de slag te gaan.

Jonathan Wheatley en Max Verstappen

© ANP/HH
Jonathan Wheatley en Max Verstappen
Zo is Wheatley (57) de volgende grote naam die vertrekt bij de Formule 1-renstal, waar het dit jaar achter de schermen eigenlijk geen moment rustig is geweest. Net als Newey, die begin volgend jaar definitief afscheid neemt van Red Bull, is Wheatley al bijna twintig jaar in dienst. Hij startte in 2006 als teammanager en gaat sinds 2018 als sportief directeur door het leven. Voor zijn periode bij Red Bull was hij (hoofd)monteur bij Benetton en Renault in de koningsklasse van de autosport.
Eerder dit jaar gingen er al verhalen rond over een mogelijk vertrek van Wheatley, wiens naam tijdens de saga rond teambaas Horner veelvuldig opdook als diens mogelijke opvolger. Horner wordt door een medewerkster beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. De Brit heeft altijd gezegd onschuldig te zijn en werd vrijgepleit, maar de beroepszaak loopt nog. Ook de hele machtsstrijd binnen de Red Bull-top kwam in die periode voor het grote publiek aan de oppervlakte.
Bekijk ook:
Militaire operatie Red Bull: bij pitstop Max Verstappen zijn 22 personen betrokken
Jonathan

© ANP/HH
Jonathan Wheatley
Interessant is dat Red Bulls kopman Max Verstappen in die fase van het seizoen er meermaals op aandrong dat de belangrijke krachten binnenboord moesten blijven. Zijn vader Jos zei na de eerste race in Bahrein – en hij herhaalde dat rond de bekendmaking van het vertrek van Newey – al dat hij vreesde dat het team ’uit elkaar zou vallen’. Dat gevoel zal binnen het Verstappen-kamp vermoedelijk niet minder zijn geworden. Wheatley ambieerde volgens bronnen binnen Red Bull al langer een functie als teambaas, iets dat bij Red Bull nu dus niet mogelijk is.

Radioverkeer in Abu Dhabi​

Wheatley is bij het grote publiek vooral bekend door zijn optreden rond de veelbesproken seizoensfinale in 2021, toen het radioverkeer tussen hem en de toenmalige wedstrijdleider Michael Masi nog werd uitgezonden. Ook is hij eindverantwoordelijk als het gaat om de pitstops. Hij vergezelt coureurs tevens altijd als zij naar de stewards moeten.

Stabiliteit binnen Red Bull​

Saillant detail is wat Wheatley in maart vorig jaar zei tijdens een interview met De Telegraaf, over de (sportieve) situatie bij Red Bull Racing: „De stabiliteit binnen het team is geweldig. Christian Horner, Adrian Newey en ik zitten al zolang samen aan de pitmuur. We hebben een arbeidsethos gecreerd binnen het team dat uniek is, en typisch Red Bull. We passen goed op onze mensen en hebben de vrijheid om ons werk te doen. Er is geen sprake van micromanagement.”
Hoe anders is de situatie ruim een jaar later. Newey maakt inmiddels al geen deel meer uit van het technische team van Red Bull. Wheatley wordt teambaas bij Audi, dat vanaf 2026 als fabrieksteam actief is in de Formule 1. De Duitse firma maakte onlangs bekend dat voormalig Ferrari-teambaas Mattia Binotto per vandaag (1 augustus) de leiding heeft gekregen over dat project.

Toch door met Pérez​

Inmiddels is het zomerstop in de Formule 1. De eerstvolgende race is de Dutch Grand Prix in Zandvoort, op 25 augustus. Daarna volgen nog negen wedstrijden, plus drie sprintraces. Verstappen verdedigt daarin een voorsprong van 78 punten op Lando Norris. Diens team McLaren is Red Bull in de constructeursstand genaderd tot 42 punten. Eerder deze week werd bekend dat Red Bull gewoon doorgaat met Sergio Pérez als teamgenoot van Verstappen. Dat kwam gezien de tegenvallende prestaties van de Mexicaan voor velen als een verrassing. Ook Red Bulls topadviseur Helmut Marko leek zondagavond na de race in België voor te sorteren op een vertrek van Pérez, maar onder meer het momenteel niet voorhanden hebben van een gegarandeerd betere vervanger (Liam Lawson of Daniel Ricciardo waren de kandidaten) heeft Pérez’ vege lijf waarschijnlijk gered.

Bevestiging van het team​

Red Bull heeft het vertrek van Wheatley inmiddels bevestigd. Hij gaat dus aan de slag als teambaas van Audi. „We hebben een lange en succesvolle relatie met Jonathan, meer dan achttien inmiddels. Zijn bijdrage aan onze kampioenschappen, zes voor het team en zeven voor coureurs, zal voor altijd een markering in onze teamgeschiedenis zijn”, aldus teambaas Horner.
Wheatley blijft in dienst tot het einde van dit seizoen. Daarna zal hij een periode moeten wachten tot hij officieel in dienst mag treden bij Audi, vanwege de zogeheten gardening leave.
 
Ik kan me wel voorstellen dat hij weg gaat als hij graag teambaas wenst te worden en dit binnen RedBull niet mogelijk is.
Echter de keuze van Audi is twijfelachtig. Want binnen dat team rammelt het ook aan alle kanten en dat is nog niet eens begonnen. Dus ben eens benieuwd hoe dat gaat lopen.

Maar voor RedBull is het natuurlijk niet goed dat zulke belangrijke mensen het team verlaten.
 
Volgend jaar max en newey naar Merc. ;)
 
Nee liever niet, ik moet die Toto niet.
 
Die Toto mag dan een wandelende blinde darm zijn, maar hij is tenminste integer, in tegenstelling tot horney Horner die niet van zijn medewerksters kan afblijven..
....ok, met toestemming van zijn vrouw, want die is ook niet vies van een lekkere jonge meid en wat het verhaal toch wel weer erotisch pikant maakt. ;)

Voor het geval je dat verhaal niet kent, want Gari Halliwell heeft iets met "Sporty Spice" Melanie Chisholm gerommeld.
Dus die is ook wel van een paar "plakjes rosbief".
 
maar hij is tenminste integer, in tegenstelling tot horney Horner die niet van zijn medewerksters kan afblijven..
Nou integer... dat moet je dan maar hopen. En van Horner is ook nog niet eens bewezen, kan ook nog eens aanstel van de juffrouw zijn. Of ze kan uitgedaagd hebben.

Nee het verhaal van zijn vrouw en lekkere jonge meid is me nog niet bekend. ;)
 
De appjes van Horner zijn openbaar gemaakt toch? Ik heb overigens de afloop van het onderzoek naar Horner gemist.
 
Voor het geval je dat verhaal niet kent, want Gari Halliwell heeft iets met "Sporty Spice" Melanie Chisholm gerommeld.
Dus die is ook wel van een paar "plakjes rosbief".
Heb net nog even op pornhub en xhamster gezocht maar krijg het niet gevonden. Is zeker alleen exclusief te zien op viaplay adult ?:lol:
 
je vergeet xnxx.com :biggrin: :biggrin: (van horen zeggen natuurlijk) :geek:
 
Ik heb overigens de afloop van het onderzoek naar Horner gemist.
Die vrijspraak was al in februari. Maar er is nog een hoger beroep heb ik begrepen. Dat is het laatste wat ik er in april van gezien of gehoord heb. Via Google ook niets te vinden, behalve nog een bevestiging in mei.

Het -schijnt- dat RB alles wil vrijgeven na de uitspraak van dit hoger beroep. Het werd verwacht dat dit relatief snel zou komen, maar die uitspraak laat dus nog op zich wachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Iig bij de opening toch het Wilhelmus.
Verder was het een dominante Norris die terecht winnaar is. Allleen bij de start liet hij het weer afweten.
Maar maakte het ruimschoots goed en perste er ook nog in de laatste ronde de snelste rondetijd eruit.
Hamelton weer gepiepeld , vraagt of zijn snelste ronde safe was en kreeg te horen dat dat wel goed zat. Foutje...

In midden stuk veel gevechten maar ik vond de wedstrijd in het algemeen saai.
 
F1 is in het algeheel saai.. Geen ontploffende motoren, geen ploffende banden, weinig saftey cars en noem maar op..
Rondjes rijden en af en toe een inhaalactie..
 
Ik vond er vandaag ook geen reet aan, het was voor mij goed dat er de Brabantse dag in Heeze was. :biggrin:
 
F1 is in het algeheel saai..
Tja dat vind ik nu van voetbal. 22 gekken die achter een bal aan hollen en af en toe een goal.
Bij F1 af en toe mooie inhaalacties.

Hamilton's laatste ronde was een tijd lang wel in orde, maar helaas voor hem bleek Norris op het einde op oude banden toch bloedsnel, dat had schijnbaar niemand meer verwacht bij Mercedes. Is ook niet echt normaal.
Hij won met dik 20 (of nipt 21) seconden voorsprong. Een hoeveelheid voorsprong die we eerder alleen Verstappen zagen halen de afgelopen jaren.
Wat hebben zij nu met die auto gedaan dat er opeens zoveel verschil in zit met de rest? Van de RB weten we dat de vloer dat verschil voor het meest bracht. Maar ben nu wel nieuwsgierig wat het bij die McLarens is.

Hoe dan ook, een sterke start van beiden, want dezelfde reactietijd, maar de RB had betere grip en zat daardoor 4/10 eerder op de 100 wat dat verschil teweeg bracht waardoor Max voorop kon komen.
Echter die liep niet weg en dat vond ik al leip en Norris zag dat ook en wist daarmee dat hij Verstappen kon hebben. Wachtte geduldig af deze keer en ging er dan ook na 11 rondjes met redelijk gemak aan voorbij.

Spannend, nee. Saai voor een deel. Er waren wat achterhoede gevechten die af en toe wel leuk waren. En tja... Perez heeft zich weer laten pakken door Sainz die ook nog 7 seconden op hem uit wist te lopen. Laat Perez het toch weer liggen eigenlijk want die moet sneller kunnen met die auto.

Het zal in Monza volgende week vermoedelijk niet veel anders zijn want de McLarens zijn de rest te ver vooruit momenteel qua snelheid, dus niet veel verandering in de top te verwachten.
 
Ik denk dat ik al weet wat ze met de auto van Norris hebben gedaan. :unsure:

Aan de voorkant kleinere banden zodat de auto altijd berg af gaat. :biggrin:
 
Nee freggel dat kan niet.
Dan moet hij vaker naar binnen voor enkel de voor banden.:sneaky:🏎️
 
Hahahah @freggel1 jij hebt zeker in België racen geleerd. :biggrin:

Achja we zullen moeten zien. RedBull zit nog nipt voor de rest maar Ferrari en Mercedes zijn met hun verbeteringen ook nog niet echt veel naar voren gekomen. McLaren is naar voren geschoten.
 
Ik heb vandaag gelezen dat Max zich bewust naar achter heeft laten vallen.

Het zou iets met taktiek te maken hebben.
 
  • Wow
Waarderingen: Dr.Z
Ja je hebt gelezen dat Martin Brundle -een vermoeden!- had dat Max zich bewust naar achter heeft laten vallen.
Dat is een mogelijkheid maar het is geenszins zeker, het is slechts speculatie van Brundle. Toevallig had ik dat ook gelezen vandaag.

Reden zou zijn om de RB fabriek dan te laten zien dat het echt tijd is om iets te doen, dus om de fabriek wat meer onder druk te zetten.
Zou theoretisch kunnen maar dan had Max aan 15 seconden ook wel genoeg gehad, volgens mij was dat niet expres.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan